Nieuws 17 december 2019

NCJ en Squla samen aan de slag voor geletterdheid

Begin december werden de PISA-scores* bekend. Uit dit onderzoek blijkt dat de Nederlandse scholieren steeds slechter scoren, met name op het gebied van lezen. Ministers Van Engelshoven en Slob roepen op tot een leesoffensief. Maar ook het NCJ vindt dat er iets moet gebeuren. Daarom zijn zij een samenwerking met Squla aangegaan om ook op een andere manier de geletterdheid van de jongste jeugd te verbeteren.

Kinderen die lezen, die voorgelezen worden en die vaak Nederlandse taal aangeboden krijgen hebben betere kansen in het onderwijs. Zoveel is inmiddels duidelijk en iedereen wil dat alle kinderen gelijke kansen krijgen. Tegelijkertijd weten we dat de wereld zo niet in elkaar zit. Niet ieder kind groeit op in kamers vol boeken, niet ieder kind wordt voorgelezen en het lukt niet iedere ouder om voldoende (Nederlandse) taal aan te bieden in de voorschoolse jaren. De achtergronden en redenen daarvoor zijn divers.

WoordExtra
Squla ontwikkelde het programma WoordExtra. Dit gratis beschikbare oefenprogramma richt zich op kinderen van 3 tot 5 jaar en zorgt ervoor dat kinderen de woorden van de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters aangeboden krijgen. Momenteel zijn er al meer dan 50.000 gratis account verstrekt aan leerkrachten, taalcoaches, logopedisten, kinderdagverblijven en bibliotheken.

Linda Toussaint, Intern begeleider en NT2-coördinator:

“We hebben het programma uitgeprobeerd bij kinderen van 4 tot 9 jaar en vinden het een heel fijn programma. Vooral de uitgesproken woorden en zinnen bij de plaatjes zijn erg goed! Het programma is een waardevolle aanvulling op de woordenschat-thema’s die we aanbieden. De kinderen hebben er lol in. Graag gaan we hier komend schooljaar mee aan de slag.”

Samenwerking
Squla richt zich primair op schoolgaande kinderen. Om te zorgen dat ook 3-jarigen met dit programma bereikt worden is er samenwerking gezocht met de partij die deze doelgroep goed in beeld heeft: de jeugdgezondheidszorg in de vorm van het NCJ.
Juist de situaties waarin kinderen in de jaren voor school niet voldoende (Nederlandse) woorden aangeboden krijgen vragen om inzet van de jeugdgezondheidszorg. WoordExtra kan daarbij een welkome aanvulling zijn op de bestaande adviezen, zoals de JGZ Richtlijn Taalontwikkeling.

Onderzoek
Samen gaan het NCJ en Squla op zoek naar een efficiënte en effectieve manier om WoordExtra in de dagelijkse praktijk van de jeugdgezondheidszorg in te voegen. In het lectoraat Jeugd en Media van de Hogeschool Windesheim en de GGD IJsselland hebben zij samenwerkingspartners gevonden die hier graag een rol in spelen. Gerda Sinnema, arts Maatschappij en Gezondheid in opleiding, gaat in het kader van haar opleiding een onderzoek doen in een aantal wijken in Zwolle. Om uiteindelijk antwoord te kunnen geven op de vragen:

  • Wat is de beste manier om het programma aan te bieden?
  • Wordt het programma ook daadwerkelijk gebruikt?

Lector Jeugd en Media Peter Nikken is vooral ook benieuwd naar de effecten op schermgebruik. Het streven bij de inzet van WoordExtra is om het scherm gebruik niet te laten toenemen, maar om de kwaliteit van het scherm gebruik te verhogen. Squla verdiende haar sporen hier al in: zij moeten immers de concurrentie aan met commerciële games waarin educatie niet altijd voorop staat.
Het uiteindelijke doel is een waardevolle toevoeging aan de adviespraktijk van de jeugdgezondheidszorg te bieden voor alle 3-jarigen. Maar vooral voor die 3-jarigen met een mogelijke achterstand waarvoor je graag écht het verschil kan maken.

*Het Programme for International Student Assessment (PISA) is een internationaal onderzoek waarin de prestaties van 15-jarigen worden gemeten. PISA toetst de algemene kennis en vaardigheden op drie domeinen, namelijk wiskunde, lezen en natuurwetenschappen.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.