Nieuws 28 februari 2019

Kijk op de praktijk: aansluiten bij ouders

Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) voerde met ruim honderd JGZ-professionals, managers en staf- en beleidsmedewerkers gesprekken over het aansluiten bij de ouders van nu. Er kwam onder andere naar voren dat door het hele land de JGZ-organisaties bezig zijn met de vraag: ‘hoe kunnen we beter aansluiten bij ouders van nu? Het product ‘Kijk op de praktijk’ bevat een greep uit de initiatieven die JGZ-organisaties hebben genomen om beter aan te sluiten bij ouders.

In het product ‘Kijk op de praktijk’ lees je onder andere over een klantarena, onderzoek naar behoeften van ouders met behulp vanuit social design, dialoogsessies over ouderschap en JGZ als merk in de markt.  

Bekijk ‘Kijk op de Praktijk – aansluiten bij ouder’ >

De JGZ wil beter aansluiten bij ouders

In het laatste kwartaal van 2017 voerde het NCJ gesprekken met JGZ-organisaties in het hele land. We zoomden in op de vraag hoe JGZ-organisaties op dit moment aansluiten bij ouders. Staat het thema op de agenda? Welke initiatieven worden al genomen? Waar droomt de JGZ van? En welke kansen en belemmeringen worden gezien wanneer de JGZ meer gaat aansluiten bij ouders?

Bekijk de infographic met de voornaamste uitkomsten >

Bekijk de inzichten in de behoeften van ouders van nu die we verzamelden >

Ruim 1 op de 3 vaders en moeders vindt de druk op het gezin te hoog

De druk op gezinnen is veel te hoog, stellen de BV Familie en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Tijdens de Week van de Ouders vorig jaar (28 mei t/m 1 juni 2018), presenteerden beide organisaties daarom de documentaire ‘Ticket to the tropics’, waarin grootouders, ouders én kinderen vertellen hoe het écht met ze gaat. Het doel van de film en de Week van de Ouders is om het gesprek op gang te brengen over de stress die gezinnen ervaren.

Bekijk de documentaire ‘Ticket to the Tropics’ >

Bekijk ook:

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.