NCJInspiratieKennisclips over ‘de Oudergerichte Organisatie’ door Wim Goossens
Nieuws28 februari 2019
Kennisclips over ‘de Oudergerichte Organisatie’ door Wim Goossens
Wim Goossens, expertdocent aan de Zuyd Hogeschool vertelt in twee kennisclips over het belang van de oudergerichte organisatie en hoe de oudergerichtheid van organisaties te verbeteren. Om als professional oudergericht te werken is het van belang om ingebed te zijn in een organisatie die je in staat stelt om oudergericht te kunnen werken. Wim geeft handvatten hoe je deze oudergerichtheid en het oudergericht werken in je organisatie vorm kunt geven.
Kennisclip 1 – De oudergerichte organisatie (duur 4 minuten en 7 seconden)
In deze kennisclip beantwoordt Wim de volgende vragen: Waarom werken aan een oudergerichte organisatie? Wat is een oudergerichte organisatie? Welk soort organisaties hebben we het over? Waarom is oudergerichtheid zo belangrijk?
Kennisclip 2 – Verbeteren van de oudergerichtheid van organisaties (duur 6 minuten en 31 seconden)
In deze kennisclip beantwoordt Wim de volgende vraag: Hoe kunnen organisaties de oudergerichtheid verbeteren (adhv 5 ordeningsprincipes)?
GIZ-methodiek basis voor indicatiestelling in de kraamzorg
Niet alle kraamgezinnen krijgen de kraamzorg die zij nodig hebben omdat de huidige indicatiemethodiek van de kraamzorg onvoldoende toereikend is. De brancheorganisatie Bo Geboortezorg heeft daarom een nieuwe indicatiemethodiek voor de kraamzorg ontwikkeld.
Nieuws28 januari 2025
De SPARK-methode: Betere grip op kindermishandeling
Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam ontdekten in een epidemiologische cohortstudie met 4 meetpunten tussen 2007 en 2018 onder volwassenen dat de gevolgen van een moeilijke jeugd ver kunnen reiken; soms wel een leven lang.
Nieuws28 januari 2025
Ouders beoordelen de JGZ en haar vakmanschap met een 8,1: Steun en gelijkwaardigheid centraal
Het NCJ heeft de enquête ‘Ouders en de JGZ’ uitgevoerd onder ouders omdat we wilden weten wat ouders belangrijk vinden in gesprekken met een jeugdgezondheidszorg (JGZ)-medewerker en hoe ze die gesprekken en het contact ervaren.