Nieuws 28 mei 2019

Ouders beslissen met de JgzApp

Met de JgzApp kiezen ouders zelf hoe en wanneer zij van het consultatiebureau gebruik willen maken. In de app zitten verschillende modules, zoals het kunnen maken en wijzigen van afspraken, live chatten met medewerkers, zien wie er in het kind-dossier heeft gekeken en waarom en goede informatie over opvoeden en opgroeien. De JgzApp past bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen en de wensen van ouders, gericht op zelfredzaamheid en regie. De app geeft ouders een concreet hulpmiddel om deze regie vorm te geven, vergroot het medewerkersgemak, en zorgt op organisatieniveau voor innovatie en kwaliteitsverbetering. De app is ontwikkeld door Allegro Sultum samen met JGZ Kennemerland; op een manier dat een koppeling met andere dossiers mogelijk is.

Onderscheidend

De JgzApp onderscheidt zich van bestaande apps met een aantal innovatieve functionaliteiten. Met de app kunnen ouders op eenvoudige wijze keuzes maken in de diensten van de JGZ en GGD. De app biedt ouders de mogelijkheid om aan te geven met welke jeugdarts of verpleegkundige zij een afspraak willen maken, op welke locatie en wanneer. Ouders kunnen in de app aangeven over welke onderwerpen zij het graag willen hebben tijdens een volgend consult. En het is de enige app die op een veilige manier direct gekoppeld is  met een Digitaal Kind Dossier. Ouders kunnen via de app zien wie er in het dossier heeft gekeken en met welke reden; maar uiteindelijk ook mede vormgeven aan (de inhoud van) het dossier.

“Fijn dat jullie laten zien wie er waarom in het dossier van je kind kijkt. Dat jullie hier zo transparant in zijn schept voor mij wel een gevoel van vertrouwen. Het is ook prettig om hierop terug te kunnen komen als je er vragen over hebt.” – ouder met de JgzApp

Tevreden ouders

“De app is eenvoudig in het gebruik, ouders zijn er heel tevreden over,” vertelt projectleider Krista Okma. “Ouders kunnen er zelf allerlei betrouwbare informatie over opvoeden en opgroeien vinden, aangeven over welke onderwerpen ze het graag willen hebben tijdens een afspraak, maar ook wanneer en met wie. Dit zorgt ervoor dat ze goed voorbereid en gemotiveerd op het consultatiebureau verschijnen.” Ouders die hun afspraken via de app beheren, hebben hier geen assistentie van medewerkers meer bij nodig. “Hierdoor krijgen we minder telefoontjes en blijft er meer tijd over voor andere taken. Ook verwachten we een terugloop in het aantal ouders dat niet verschijnt zonder bericht,” aldus Okma.

“Laatst werd mijn kindje ’s nachts ziek, hoge koorts… Ik wist gelijk: die vaccinatie morgenochtend ging hem niet worden. Het was heel fijn dat ik direct mijn afspraak kon wijzigen. Dochterlief sliep tegen de ochtend weer en ik dus ook…  Mijn afspraak hoefde ik niet meer af te bellen, die had ik al verzet. Fijn om daar zelf invloed op uit te kunnen oefenen.” – ouder met de JgzApp

Doorontwikkeling

Op dit moment werken JGZ Kennemerland en Allegro Sultum aan het verder uitbreiden van de modules en functionaliteiten in de app. Er kunnen nu ook vragenlijsten via de app worden afgenomen. Vervolgstappen zijn bijvoorbeeld het kunnen afnemen van enquêtes (desgewenst anoniem) en het kunnen uploaden van filmpjes, foto’s en bestanden. Maar ook bij nieuwe landelijke ontwikkelingen, zoals het wetsvoorstel dat ouders straks digitaal het kind-dossier mogen inzien, biedt de app mogelijkheden. “We kunnen de app nog op allerlei manieren doorontwikkelen. Dit is eigenlijk nog maar het begin,” aldus Okma.

Meer informatie

Meer weten over de JgzApp? Neem contact op met Krista Okma – Manager Kwaliteit en Innovatie bij JGZ Kennemerland.

Bekijk ook:

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.