Landelijk Netwerk Geletterdheid leert van pilot ‘Lezen op Recept’
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Nieuws 11 november 2020
De tweede themaweek van het JGZ E-Innovatiespel staat in het teken van de M@ZL app. GGD Flevoland en Amsterdam UMC ontwikkelden een app voor jongeren, ter ondersteuning van
M@ZL. Dit deden ze samen met jongeren op middelbare scholen in Flevoland en met professionals van de GGD, JGZ, scholen, gemeenten en jeugdhulp in drie regio’s.
Dit project leverde ook een promofilmpje op, een handleiding voor gebruik, een factsheet over doorontwikkeling van de app en een onderzoeksrapport.
Ziekteverzuim is onder jongeren een groot probleem. Wanneer dit verzuim niet goed wordt begeleid, is er een groot risico op psychosociale gevolgen, leefstijl- en motivatieproblemen en vroegtijdig schoolverlaten. M@ZL (Medische Advisering van de Ziekgemelde Leerling, spreek uit: mazzel) is een integrale aanpak van ziekteverzuim bij scholieren in het voortgezet onderwijs en het MBO. M@ZL is bewezen effectief en helpt ziekteverzuim te verminderen. Kenmerkend is de samenwerking tussen JGZ-organisaties, scholen en leerplicht.
We onderzochten de toegevoegde waarde van een verzuimapp in drie fases.
De M@ZL app dient als middel om de terugkeer naar school te bevorderen en leerlingen beter om te laten gaan met hun ziekteverzuim. In de app maken jongeren, onder begeleiding van een jeugdarts of jeugdverpleegkundige, eigen doelen aan die samenhangen met hun ziekteverzuim. Bijvoorbeeld over middelen (alcohol, roken, blowen & drugs), angsten en depressie, gamen & sociale media, pesten of stress & ontspanning. Vervolgens kunnen zij anderen zoals hun ouders, mentor of een goede vriend, toevoegen aan de app om hen te ondersteunen en motiveren. Door deze aanpak krijgen jongeren meer regie en verantwoordelijkheid over hun ziekteverzuim en terugkeer naar school.
Nadat de M@ZL app klaar was, wilden we deze laten testen en evalueren. Leerlingen die in de periode september 2019 – maart 2020 bij de jeugdarts of jeugdverpleegkundige een verzuimconsult hadden, konden met de M@ZL app gaan werken. Er kwam een promotievideo. Hoge werkdruk, veel onrust in de organisaties en weinig tijd tijdens het consult, maakten dat het de JGZ professionals nauwelijks lukte om leerlingen te includeren. Daarom moesten we het over een andere boeg gooien.
Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en jongeren op het voortgezet onderwijs zijn aan de hand van focusgroepen en interviews gevraagd naar hun indruk van de app en hun ervaringen met gebruik. Zowel jongeren als JGZ-professionals zijn positief over de M@ZL app. De basis van de huidige M@ZL app is goed en biedt mogelijkheden voor doorontwikkeling. Jongeren én JGZ professionals denken dat de app breder ingezet kan worden dan voor alleen verzuim, ook voor gewone schoolzaken en leefstijlproblemen. En ook voor kinderen vanaf 10 jaar of jongeren op het mbo zou die geschikt gemaakt kunnen worden. Jongeren gaven veel adviezen en tips over hoe de app verder door te ontwikkelen. Jeugdartsen lijken meer drempels te zien voor henzelf en de jongeren om met de M@ZL app te werken. Een enkeling twijfelt over de meerwaarde van de app voor jongeren met complexe(re) problematiek.
De app was actief tijdens de onderzoeksperiode. Het projectteam gaat nu na of de M@ZL app bruikbaar is voor doorontwikkeling en wie dat kan gaan doen.
Wil je meer weten over de M@ZL app of het onderzoek ernaar? Neemt contact op met Mariëtte Hoogsteder of Gijs Roelofsen.
Sardes heeft een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de pilot 'Lezen op Recept' en deelde de resultaten.
Eind april publiceert Nictiz BDS JGZ 4.1.3. Hierin is de wijziging opgenomen die volgt uit de schemawijziging RVP. Tevens is er een tekstuele wijziging met betrekking tot erfelijke factoren.
In samenwerking met de AJN heeft het NCJ een bericht over onderwijsdeelname van ziekgemelde jeugdigen opgesteld.
"*" geeft vereiste velden aan