Nieuwsbericht

Contactpersoon:
Mark Weghorst adviseur
Telefoon: 06 - 25 39 01 13
E-mail: mweghorst@ncj.nl

Lunchinterview: Meekijken in onderzoek naar M@ZL-PO

maandag 31 mei 2021

Tijdens de lunch van een onderzoeksdag schoven we digitaal aan tafel bij Esther Pijl en Yvonne Vanneste die net die dag bezig waren met de analyse van 200 gesprekken over 3 jaar met 22 scholen die in het ontwikkelen van M@ZL-PO betrokken waren. In die gesprekken werden aanpassingen van de methodiek besproken, werd met scholen gewerkt aan de implementatie, werd duidelijk waar scholen behoefte aan hadden en werd Esther ook ingezet ter consultatie. Het blijkt een bron van inspiratie om achter de meerwaarde van de JGZ voor scholen te komen.

Wat levert het scholen op als ze werken met M@ZL-PO?
“Inzicht in verzuim”, stelt Esther Pijl resoluut. Überhaupt krijgen scholen er een beter beeld mee over wat er op hun school rond verzuim speelt. Er komen nieuwe kinderen in beeld, er ontstaat beter zicht op laatkomers en het is een reden om gerichter aandacht te besteden aan kinderen die er niet zijn. M@ZL biedt een route om echt ook iets te gaan doen met die nieuwe inzichten.

Yvonne vult aan: “Scholen kunnen daardoor ook goed het gesprek aan met ouders.” Daarnaast gaan ze ook onderling in gesprek over verzuim. Ze krijgen dus op alle niveaus meer zicht op wie hun leerlingen zijn, maar ook op wat ze kunnen doen. M@ZL-PO is ook ontwikkeld naar behoefte van scholen om met schoolverzuim iets te kunnen doen.

Zelfs scholen die aanvankelijk dachten de zaken goed op orde te hebben rond verzuim blijken er voordeel bij te hebben. Die scholen lijken geen extra behoeftes te hebben, maar krijgen toch beter zicht op het verzuim en op de aanwezige netwerkpartners rond hun school die kunnen ondersteunen. Daarnaast bleek ook op dit soort scholen dat er kinderen opdoken die ze minder goed in beeld hadden.

Esther verhaalt van een voorbeeld waarbij twee kinderen uit de registratie een vergelijkbaar aantal schooluren gemist te hebben, terwijl de aandacht voor de een vanzelfsprekender was dan bij de ander. Dit inzicht leidde er uiteindelijk toe dat beide leerlingen gerichter aandacht konden krijgen.
Yvonne: “Inderdaad! De willekeur neemt af, door heldere criteria en een helder handelingskader. Leerlingen zijn beter en eerlijker in beeld”. Sommige scholen doen het echt al heel goed, maar, zoals bij alle professionals in elk vakgebied geldt: in gesprek gaan over specifieke thema’s met andere professionals verrijkt je eigen kijk en denken over dat thema.

Yvonne: “Vergeet ook niet dat bij M@ZL juist die basishouding: dat open en onbevooroordeelde gesprek met ouders en kind zo helpend is. Zoek met hen samen naar waar ze mee geholpen zijn.”

Lees hier het hele interview

Bekijk ook: