Nieuw artikel in TJGZ over toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Nieuws 12 januari 2016
De JGZ-academie is uitgebreid met een nieuwe e-learning module rondom de JGZ-richtlijnen ADHD en Autismespectrumstoornissen. Beide richtlijnen zijn gericht op signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek. Hierin zijn de nieuwste inzichten ten aanzien van ADHD en ASS voor kinderen van 0-18 jaar opgenomen en wordt ingegaan op handvatten om kinderen, jongeren en hun ouders daarbij te begeleiden.
De module ADHD en ASS is gericht op bewustwording, het verwerken en toepassen van kennis uit de richtlijnen tijdens het doorlopen van verschillende fasen. Aan de hand van de verhalen van Erik, Boris, Manon, Jeroen, Fleur, Ritaj en Nourdin passen de deelnemers de richtlijnen toe door het beantwoorden van verwerkingsvragen en het bekijken van feedback. Op deze manier wordt een brug geslagen tussen de online beschikbare richtlijnen en de praktijk. Doel van deze e-learningmodule is professionals werkzaam in de jeugdgezondheidszorg aan de hand van praktijksituaties te laten kennismaken met de nieuwe inzichten uit de richtlijn en aandacht te vragen voor (vroeg)signalering, begeleiding en toeleiding.
Deze e-learning is tot stand gekomen dankzij subsidie van ZonMw.
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Werk je in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en wil je meewerken om de herziene JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning zo toepasbaar mogelijk te maken in de praktijk? Doe dan mee aan de praktijktest!
Klimaatverandering is niet alleen een milieuvraagstuk, maar óók een gezondheidsvraagstuk. Welke rol kan de JGZ hierin spelen?