Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 1 juni 2016
Geeske Hoogenboezem, werkzaam bij JSO en betrokken bij het landelijk programma JOOZ (Jong Ouder en Onbedoeld Zwanger), heeft een prachtige blog geschreven genaamd “Vertrouw op de eigen kracht van tienermoeders”. Haar artikel, gepubliceerd door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi), is uit ervaring geschreven. JOOZ legt contacten met gemeenten, wijkteams en hulpaanbieders en beoogt ondersteuning voor tienermoeders te verbeteren door hun situatie bij overheden te agenderen. Zo werken ze aan kwaliteitsverbetering van preventie, ondersteuning en opvang.
Geeske vertelt in haar blog dat in de praktijk professionals eerder uitgaan van problemen dan van krachten en talenten als ze te maken krijgen met zeer jonge zwangeren. In haar stuk benoemt zij VoorZorg als (kosten) effectieve interventie die laat zien dat het anders kan. Zoals Geeske zelf zegt:
“Gelukkig zijn er interventies waarmee het anders kan. En gemeenten die het anders doen.”
Lees hier het volledige stuk “Vertrouw op de eigen kracht van tienermoeders”. Het is een echte aanrader!
Meer informatie?
Meer informatie over de interventie VoorZorg vindt u op www.voorzorg.info. Heeft u interesse om VoorZorg in uw gemeente te implementeren? U kunt contact opnemen met Marieke Timmermans
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.