Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 14 november 2018
Het RIVM voert in opdracht van het ministerie van VWS een onderzoek uit naar het doorverwijzingsproces van de eerstelijnszorg naar bewegen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een doorverwijzing naar een lokale beweegaanbieder, een buurtsportcoach of een gecombineerde leefstijlinterventie. Hiervoor is het RIVM op zoek naar jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen die een vragenlijst willen invullen over het doorverwijzen van cliƫnten naar bewegen.
Ga direct naar de vragenlijst >
Het RIVM wil graag weten om welke redenen cliënten worden doorverwezen naar bewegen, en waar ze dan naartoe worden verwezen. Maar ze zijn ook benieuwd naar de redenen om niet door te verwijzen naar bewegen. Om een compleet beeld te krijgen, is het RIVM op zoek naar jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen die cliënten regelmatig doorverwijzen naar bewegen, maar juist ook naar jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen die dat minder vaak of helemaal niet doen.
Het invullen van de vragenlijst neemt ongeveer 5 tot 15 minuten van je tijd in beslag. Als je de vragenlijst invult, geef je de onderzoekers van het RIVM toestemming om de informatie te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek naar doorverwijzing naar bewegen. Jouw privacy is volledig gewaarborgd.
Voor meer informatie of vragen kun je contact opnemen met Anne Loyen van het RIVM via anne.loyen@rivm.nl.
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.