
Week voor Jeugdgezondheid 2025: door barrières heen!
In de eerste week van juni is de jaarlijkse Week voor Jeugdgezondheid. Bekijk het programma van dit jaar!
Nieuws 6 oktober 2021
Deze week is de campagne ‘Ode aan ouders’ gelanceerd. Een initiatief van gezondheidsfondsen om te zorgen voor meer waardering en steun voor ouders en verzorgers tijdens de eerste 1000 dagen van hun kind. De campagne is onderdeel van de ambitie om de gezondste generatie ter wereld te realiseren in 2040.
De kans dat je chronisch ziek wordt in Nederland kunnen we aanzienlijk verminderen door ervoor te zorgen dat alle kinderen een gezonde start krijgen. Vooral de eerste 1000 dagen (van preconceptie t/m de 2e verjaardag) zijn cruciaal. Wat ouders en verzorgers dan meegeven is van grote invloed op de fysieke, mentale en sociale gezondheid voor de rest van het leven. Deze periode wordt door veel ouders echter ook als ‘zwaar’ ervaren.
De campagne ‘Ode aan ouders’ is o.a. ontwikkeld naar aanleiding van het wetenschappelijk onderzoek ‘Influencing For Health’ van het Amsterdam UMC, waarin we de volgende resultaten zien:
Eerder onderzoek van MarketResponse laat zien dat ‘het krijgen van waardering’ en ‘horen dat je het goed doet’ veel steun geeft of zou kunnen geven. MarketResponse heeft een uitgebreide rapportage gemaakt over de impact van de eerste 1000 dagen.
BEKIJK DE RAPPORTAGE ‘IMPACT VAN DE EERSTE 1000 DAGEN’>
Tessa Roseboom, hoogleraar Vroege Ontwikkeling en Gezondheid aan de Universiteit van Amsterdam onderstreept het belang van meer waardering en steun voor ouders:
“Als je als ouder of verzorger steun ervaart en wordt gewaardeerd, dan helpt dat om goed voor je kind te kunnen zorgen. Dit is altijd belangrijk en al helemaal tijdens de eerste 1.000 dagen. Vanaf de preconceptie tot ongeveer de tweede verjaardag ontwikkelen de organen, hersenen, het zenuwstelsel en immuunsysteem van het kind zich razendsnel. Op geen enkel ander moment in het leven worden er meer biologische mijlpalen behaald. In die periode wordt het fundament voor de rest van het leven gelegd, zowel fysiek als mentaal en sociaal. Belangrijk om dan als ouders en verzorgers te voelen dat je er niet alleen voor staat. Want, zoals een treffend Afrikaans gezegde luidt: ‘it takes a village to raise a child’.”
De campagne ‘Ode aan ouders’ bestaat uit een video die zowel online als op televisie te zien is. Ook komt er aandacht in verschillende magazines en is er op de website 1e1000dagen.nl meer informatie te vinden.
Tip: deel de video met de communicatieadviseur in jouw organisatie en vraag hem of haar de video te delen via communicatiemiddelen gericht op ouders.
Ode aan ouders
Animatie 'Het belang van de 1e 1000 dagen'
"*" geeft vereiste velden aan
In de eerste week van juni is de jaarlijkse Week voor Jeugdgezondheid. Bekijk het programma van dit jaar!
Met ingang van 1 juni 2025 neemt Nictiz de taken van het NCJ met betrekking tot de Informatiestandaard JGZ over.
De vernieuwde JGZ-richtlijnenwebsite geeft de gebruiker nieuwe mogelijkheden om snel en eenvoudig richtlijnen te bekijken en gewenste informatie te vinden. Daarnaast is door de handige zoekfunctie het gebruiksgemak van de website vergroot.