Visusinstructeurs omarmen 20-20-2 leefstijlregel
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Nieuws 28 februari 2019
In december hebben zes organisaties zich aangesloten bij de Alliantie gezondheid en geletterdheid: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ), Bibliotheek Hoogeveen, Lemniscaat, Reumazorg Zuid West Nederland, Sociaal Werk Nederland en Trimbos-instituut. In totaal zijn 83 organisaties lid. De Alliantie gezondheid en geletterdheid richt zich op het agenderen van laaggeletterdheid, vroeg signaleren van laaggeletterden en hen doorverwijzen naar een Taalhuis, en het ontwikkelen en delen van creatieve aanpakken van laaggeletterdheid. Dit omdat mensen die hun taalvaardigheid verbeteren zowel psychisch als lichamelijk gezondheidswinst boeken.
De nieuwe alliantiepartners gaan aan de slag met concrete acties, zoals:
Het NCJ heeft samen met de Stichting Lezen en Schrijven en een aantal JGZ- organisaties een aantal pilots ingericht die aan de slag gaan met laaggeletterdheid in de jeugdgezondheidszorg. Doel is de intergenerationele overdracht van laaggeletterdheid te doorbreken en aandacht en aanpak van laaggeletterdheid in de JGZ te borgen. De pilot loopt van oktober 2018 tot januari 2020. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marga Beckers: e-mail: mbeckers@ncj.nl of tel.: 06-53975319
"*" geeft vereiste velden aan
Tijdens een bijeenkomst bij het NCJ wisselden de visusinstructeurs uit hoe ze met behulp van de 20-20-2 leefstijlregel het groeiende probleem van bijziendheid bij kinderen kunnen aanpakken.
Per 1 mei 2024 is het bestuursmodel gewijzigd naar een raad-van-toezicht-model met vijf leden. NCJ-directeur Igor Ivakic is vanaf dit moment directeur-bestuurder van het NCJ.
Omvangrijk ziekteverzuim hangt nauw samen met zowel verminderde gezondheid als slechtere leerprestaties. Het onderzoek (regio Amersfoort) evalueerde de implementatie van de interventie MAZL in het primair onderwijs.