Hoe kunnen scholen, zorgcoördinatoren onderwijs en intern begeleiders aan de slag met schoolverzuim? Hoe sluit dit aan op bestaande ontwikkelingen, hoe verhoudt het zich tot andere partijen en hoe past dit bij een interventie als M@ZL. Team Onderwijs van het NCJ (Mark Weghorst, Nathalie Drost, Peter Hulsen) schreef een artikel hierover voor “Beter begeleiden” dat in oktober 2020 uitkwam.
Beter Begeleiden
Beter Begeleiden is het vakblad voor begeleiders in het onderwijs. Met het magazine blijft de vakgroep op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het vak en het onderwijs. Beter Begeleiden informeert over resultaten uit (onderwijs)onderzoek, beschrijft good practices en bevat interviews, tools en recensies. De uitgave van oktober 2020 kent veel ruimte voor de aanpak van schoolverzuim.
JGZ en onderwijs
Voor al die JGZ-professionals die actief zijn in en rond het onderwijs helpt het artikel om de samenwerkingspartners in het onderwijs te informeren. Als er vragen komen vanuit scholen om iets met schoolverzuim te doen lezen ze hier waar ze al mee kunnen beginnen.
M@ZL
Er is vanzelfsprekend ook aandacht voor de interventie M@ZL in het artikel. M@ZL is inzetbaar op het VO en op het MBO en voor het PO is de verwachting dat dit medio 2021 beschikbaar komt. M@ZL is als interventie vooral een manier om de samenwerking rond schoolverzuim goed vorm te geven en biedt handvatten om tot een adequate aanpak te komen.
Meer informatie?
Heb je meer informatie nodig over dit artikel of over de rol van de jgz in het onderwijs? Neem gerust contact op met de mensen van team Onderwijs: Mark Weghorst, Nathalie Drost, Peter Hulsen.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in onderwijs in relatie tot het veld van de jeugdgezondheid? Doe dan mee met de Expertmeetingen JGZ en Onderwijs. Kijk in de agenda naar de eerstvolgende mogelijkheid of meld je aan bij Peter Hulsen om op de maillijst terecht te komen.
DOWNLOAD HET ARTIKEL (VIER PAGINA’S) >