
Nieuw artikel in TJGZ over toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Nieuws 24 april 2018
Aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters kan peuteropvang een belangrijke bijdrage leveren. Het vormt een goede voorbereiding op de basisschool. Daarom zetten gemeenten en het Rijk zich samen in voor toegankelijke voorschoolse voorzieningen, zodat alle peuters daarvan gebruik kunnen maken.
Sinds 2016 krijgen gemeenten hiervoor ook extra geld. Naast dit doel om alle peuters te bereiken, hebben gemeenten ook aanvullend beleid voor peuters met een risico op een achterstand: de zogenaamde voorschoolse educatie (VE).
Uitgangspunt is dat er voor alle peuters een voorschools aanbod is, voor peuters met een risico op een achterstand en voor peuters waar dit niet voor geldt.
1. Ouders die beiden werken, kunnen kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst.
2. Ouders die niet werken, kunnen een aanbod via de gemeente krijgen. De gemeente zorgt bijvoorbeeld via een subsidie aan het kinderdagverblijf dat de voorziening toegankelijk is.
De JGZ kan ouders erop wijzen wat de meerwaarde is van peuteropvang en hen vertellen dat alle ouders in principe in aanmerking komen voor een voorschoolse voorziening voor hun peuter. Hoe dit precies werkt, verschilt per gemeente. De JGZ kan hierover in gesprek gaan met de gemeente en bekijken welke rol de JGZ in informatievoorziening en toeleiding kan spelen.
Dit artikel van TJGZ gaat over het toewerken naar gerichtere verwijscriteria voor voorschoolse educatie.
Werk je in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en wil je meewerken om de herziene JGZ-richtlijn Opvoedondersteuning zo toepasbaar mogelijk te maken in de praktijk? Doe dan mee aan de praktijktest!
Klimaatverandering is niet alleen een milieuvraagstuk, maar óók een gezondheidsvraagstuk. Welke rol kan de JGZ hierin spelen?