Nieuws 6 oktober 2021

Ode aan ouders in de eerste 1000 dagen

Deze week is de campagne ‘Ode aan ouders’ gelanceerd. Een initiatief van gezondheidsfondsen om te zorgen voor meer waardering en steun voor ouders en verzorgers tijdens de eerste 1000 dagen van hun kind. De campagne is onderdeel van de ambitie om de gezondste generatie ter wereld te realiseren in 2040.

De kans dat je chronisch ziek wordt in Nederland kunnen we aanzienlijk verminderen door ervoor te zorgen dat alle kinderen een gezonde start krijgen. Vooral de eerste 1000 dagen (van preconceptie t/m de 2e verjaardag) zijn cruciaal. Wat ouders en verzorgers dan meegeven is van grote invloed op de fysieke, mentale en sociale gezondheid voor de rest van het leven. Deze periode wordt door veel ouders echter ook als ‘zwaar’ ervaren.

Onderzoek

De campagne ‘Ode aan ouders’ is o.a. ontwikkeld naar aanleiding van het wetenschappelijk onderzoek ‘Influencing For Health’ van het Amsterdam UMC, waarin we de volgende resultaten zien:

  • 96% van de ouders geeft aan dat ouderschap in de eerste 1000 dagen een trots gevoel brengt.
  • 91% geeft aan dat het een zware taak is waarbij meer hulp welkom is.
  • 67% van de ouders voelt zich snel tot last en vraagt daardoor niet om hulp.

Eerder onderzoek van MarketResponse laat zien dat ‘het krijgen van waardering’ en ‘horen dat je het goed doet’ veel steun geeft of zou kunnen geven. MarketResponse heeft een uitgebreide rapportage gemaakt over de impact van de eerste 1000 dagen.

BEKIJK DE RAPPORTAGE ‘IMPACT VAN DE EERSTE 1000 DAGEN’>

Belang van waardering en steun

Tessa Roseboom, hoogleraar Vroege Ontwikkeling en Gezondheid aan de Universiteit van Amsterdam onderstreept het belang van meer waardering en steun voor ouders:

“Als je als ouder of verzorger steun ervaart en wordt gewaardeerd, dan helpt dat om goed voor je kind te kunnen zorgen. Dit is altijd belangrijk en al helemaal tijdens de eerste 1.000 dagen. Vanaf de preconceptie tot ongeveer de tweede verjaardag ontwikkelen de organen, hersenen, het zenuwstelsel en immuunsysteem van het kind zich razendsnel. Op geen enkel ander moment in het leven worden er meer biologische mijlpalen behaald. In die periode wordt het fundament voor de rest van het leven gelegd, zowel fysiek als mentaal en sociaal. Belangrijk om dan als ouders en verzorgers te voelen dat je er niet alleen voor staat. Want, zoals een treffend Afrikaans gezegde luidt: ‘it takes a village to raise a child’.”

De campagne

De campagne ‘Ode aan ouders’ bestaat uit een video die zowel online als op televisie te zien is. Ook komt er aandacht in verschillende magazines en is er op de website 1e1000dagen.nl meer informatie te vinden.

Tip: deel de video met de communicatieadviseur in jouw organisatie en vraag hem of haar de video te delen via communicatiemiddelen gericht op ouders.

Ode aan ouders

Animatie 'Het belang van de 1e 1000 dagen'

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welkom op onze nieuwe website!

Heb je een gebruikersaccount? Dan ontvang je van ons een mail om je account opnieuw te activeren.