Richtlijn: Taalontwikkeling (2018)

Referenties

Boers, T. (2008). Hoe schat een NT2 cursist zijn eigen taalniveau in? En wat is de inschatting door de docent? Levende Talen Tijdschrift, 9(1), 27-32.

Buekers, R., & Degens. H. (2011). Classificatie van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen op het Audiologisch Centrum. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 15, 53-66.

De Koning, H. J., de Ridder-Sluiter, J. G., Van Agt, H. M. E., Reep-van den Bergh, C. M. M., Van der Stege, H. A., Korfage, I. J., ... & Van Der Maas, P. J. (2004). A cluster-randomised trial of screening for language disorders in toddlers. Journal of Medical Screening, 11(3), 109-116.

Diepeveen, B.F., van Dommelen, P., Oudesluys-Murphy, A.M., Verkerk, P.H. Concise tool based on language milestones for specific language impairment. Submitted.

Diepeveen, F.B., Dusseldorp, E., Bol, G.W., Oudesluys-Murphy, A.M., Verkerk, P.H. (2016). Failure to meet language milestones at two years of age is predictive of specific language impairment. Acta Paediatrica, 105, 304-310.

Diepeveen, F.B., Dusseldorp, E., Carmiggelt, E.C., Uilenburg, N., Verkerk, P.H. (2016). De predictieve validiteit van de handreiking ‘Uniforme signalering van taalachterstanden’. Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 48, 26-31.

Law, J., Boyle, J., Harris, F., Harkness, A., Nye, C. (2000). The feasibility of universal screening for primary speech and language delay: findings from a systematic review of the literature. Developmental Medicine & Child Neurology, 42, 190-200.

Luinge M. (2005). The language-screening instrument SNEL [proefschrift]. Groningen, Rijksuniversiteit Groningen.

Luinge M. (2017). Uniform Screening for Speech & Language delays in the Dutch Child Health Care. ZonMw eindverslag.

Nelson, H.D., Nygren, P., Walker, M., Panoscha, R. (2006). Screening for speech and language delay in preschool children: systematic evidence review for the US Preventive Services Task Force. Pediatrics, 117(2), e298-e319.

Oudgenoeg-Paz, O., Leseman, P. (2017). Validering van de VLOT Omgevingsanalyse: Eindrapportage. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Pijpers F.,  Uilenburg N., Carmiggelt B.,  Romeijn H., Spoor D., Stam E. (2013). Uniforme signalering taalachterstanden bij jonge kinderen. Verslag van de pilot. Verkrijgbaar via: www.NCJ.nl.

Ridder, de, J.G., Stege, van der, H.A., Agt, van, H.M.E., Koning, de, H.J., Verhoeven, L.T.W. (2006). VTO taal 2-jarigen: handleiding. Amsterdam: Harcourt Test Publishers.

Stephan, M., Diender, M., Uilenburg, N., Wiefferink, C.H. (2015). Verwijzing van kinderen met een taalachterstand naar een audiologisch centrum. Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 47(5), 96-100. DOI 10.1007/s12452-015-0023-9.

Van Agt, H.M.E., Van der Stege, H.A., De Ridder-Sluiter, H. Verhoeven, L.T.W., De Koning, H.J. (2007). A Cluster-Randomized Trial of Screening for Language Delay in Toddlers Pediatrics 2007;120;1317-25

Van Denderen-Lubbers, M., Wiefferink, C.H., Van Schie, C.M.J., Rip, R., Uilenburg, N. (2014). Signaleren van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalig opgevoede kinderen. Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg, 46(4), 71-75.

Van der Ploeg, C. P. B., Lanting, C. I., & Verkerk, P. H. (2008). Should we screen for language delay in toddlers? Pediatrics, 121(6), 1299-1300.

Van Schie C., Rip R., van Denderen M., Wiefferink K., Uilenburg N. (2011). Tijdig signaleren van spraak-taalproblemen bij JGZ Kennemerland. Tijdschrift JGZ, 43(3), 50-54.

Visserā€Bochane, M. I., Gerrits, E., der Schans, C. P., Reijneveld, S. A., & Luinge, M. R. (2017). Atypical speech and language development: a consensus study on clinical signs in the Netherlands. International Journal of Language & Communication Disorders, 52(1), 10-20.

Wallace, I.F., Berkman, N.D., Watson, L.R., Coyne-Beasley, T., Wood, C.T., Cullen, K., Lohr, K.N. (2015). Screening for speech and language delay in children 5 years old and younger: A systematic review. Pediatrics, 136(2), e448-e462.


Pagina als PDF