Richtlijn: Psychosociale problemen (2016)

Referenties

Achenbach T, Rescorla L. Manual for the ASEBA School-Age Froms & Profiles. Burlington: University of Vermont; 2001.

Brugman E, Reijneveld SA, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Identification and management of psychosocial problems by preventive child health care. Arch Pediatr Adolesc Med. 2001;155(4):462-469.

Crone MR, Bekkema N, Wiefferink CH, Reijneveld SA. Professional identification of psychosocial problems among children from ethnic minority groups: Room for improvement. J Pediatr. 2010;156(2):277-284.

GGD Nederland (2006). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de Jeugdgezondheidszorg.

Vragenlijst voor het signaleren van psychosociale problemen bij kinderen van 7-12 jaar. www.ggdkennisnet.nl

Harmsen H, Meeuwesen L, van Wieringen J, Bernsen R, Bruijnzeels M. When cultures meet in general practice: intercultural differences between GPs and parents of child patients. Patient Educ Couns 2003;51: 99-106.

Hermanns, J., F. Öry, G. Schrijvers, m.m.v. M. Junger en M. Blom (2005). Helpen bij opgroeien en opvoeden: eerder, sneller en beter. Een advies over vroegtijdige signalering en interventies bij opvoed- en opgroeiproblemen. Utrecht: Inventgroep (www.integratedcare.nl).

Hielkema, M (2015). The value of a family-centered approach in Preventive Child Healthcare

Monitoring the social-emotional development of infants. Proefschrift. Groningen: UMCG, Rijksuniversiteit Groningen.

Klein Velderman M, Crone MR, Wiefferink CH, Reijneveld SA. Identification and management of psychosocial problems among toddlers by preventive child health care professionals. Eur J Public Health. 2010;20(3):332-338.

Klein Velderman, M., C.M.H. Hosman, T.G.W.M. Paulussen (2007). Onderzoeksprogrammering Opvoed- en opgroeiondersteuning. Leiden: TNO Kwaliteit van Leven.

Kruizinga I (2015). Early detection of emotinal and behavioural problems in preschool children. The use of the Brief infant-toddler social and emtional assessment in preventive child health care. Proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.

Kruizinga I, Jansen W, de Haan CL, van der Ende J, Carter AS, et al. (2012a) Reliability and Validity of the Dutch Version of the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA). PLoS ONE 7(6): e38762.

Kruizinga I, Jansen W, de Haan CL, Raat H (2012b) Reliability and Validity of the KIPPPI: An Early Detection Tool for Psychosocial Problems in Toddlers. PLoS ONE 7(11): e49633.

Meeuwesen L, Harmsen JA, Bernsen RM, Bruijnzeels MA. Do Dutch doctors communicate differently with immigrant patients than with Dutch patients? Soc Sci Med 2006;63:2407-17.

Middleton KL, Jones JL. Socially desirable response sets: the impact of country culture. Psychology & Marketing 2000;17:149-63.

Mieloo C (2015). Early detection and referral of young children with psychosocial problems in the preventive child health care. An evaluation of the use of the strengths and difficulties questionnaire. Proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.

Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg. Verantwoord gebruik van vragenlijsten in de jeugdgezondheidszorg. NCJ-Nederlands Centrum Jeugdgezondheid. Utrecht; 2013.

Postma . JGZ-richtlijn vroegsignalering van psychosociale problemen. RIVM, Centrum Jeugdgezondheid, Bilthoven:2008.

Reijneveld SA, Brugman E, Verhulst FC, Verloove-Vanhorick SP. Identification and management of psychosocial problems among toddlers in dutch preventive child health care. Arch Pediatr Adolesc Med. 2004;158(8):811-817.

Sheldrick RC, Merchant S, Perrin EC. Identification of developmental-behavioral problems in primary care: A systematic review. Pediatrics. 2011;128(2):356-363.

Staal, I.I.E., Hermanns, J.A.M., Schrijvers, A.J.P., & Stel, H.F. van (2013). Risk assessment of parents concerns at 18 months in preventive child health care predicted child abuse and neglect. Child Abuse& Neglect, 37, 475–484

Stel, H.F. van, Staal, I.I.E., Hermanns, J.A.M., & Schrijvers, A.J.P. (2012). Validity and reliability of a structured interview for early detection and risk assessment of parenting and developmental problems in young children: a cross-sectional study. BMC Pediatrics, 12, 71

Stone, LL. (2014). Measuring up: perspectives on psychometrics and contextual factors of early childhood problems. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.

Theunissen MHC, Wolff de M, Grieken van A, Mieloo C. (2016). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de Jeugdgezondheidszorg. Vragenlijst voor het signalering van psychosociale problemen bij 3-17 jarigen. TNO, Leiden.

Theunissen MHC (2013). The early detection of psychosocial problems in children aged 0 to 6 years by Dutch preventive child healthcare: professionals and their tools. Proefschrift. Leiden: TNO.

Theunissen MH, Vogels AG, Reijneveld SA. Early detection of psychosocial problems in children aged 5 to 6 years by preventive child healthcare: Has it improved? J Pediatr. 2012;160(3):500-504.

Theunissen M, Vogels A, de Wolff M, Reijneveld SA. Characteristics of the Strengths and Difficulties Questionnaire in Pre-school Children. Pediatrics 2013a, 131 (2):1-9.

Theunissen MHC, Lijster de GPA., Wilde de JA., Kocken PL. Signaleren in de JGZ: Ontwikkeling en bruikbaarheid van een standaard vragenlijst ten behoeve van het preventief gezondheidsonderzoek 5-6 en 10-11 jarigen. TSG 2013b, 91(7), 415-421.

Theunissen MHC, Vogels AGC, Wolff de MS, Crone MR, Reijneveld SA. Comparing three short questionnaires to detect psychosocial problems among 3 to 4-year olds. BMC pediatrics 2015, 15:84.

Theunissen MHC, , Wolff de MS, Vogels AGC, Reijneveld SA. Het opsporen van psychosociale problemen bij kinderen in de leeftijd van nul tot en met zes jaar door de jeugdgezondheidszorg. TJGZ 2014, 46 (3), 46-50.

van de Looij-Jansen PM, Goedhart AW, de Wilde EJ, Treffers PD. Confirmatory factor analysis and factorial invariance analysis of the adolescent self-report strengths and difficulties questionnaire: How important are method effects and minor factors? Br J Clin Psychol. 2011;50(2):127-144.

Vink RM, Rijnders MEB, Dommelen van P, Broerse A. Vroeg signaleren van ongunstige opgroei-omstandigheden door verloskundigen in Zaanstad en Amsterdam-Noord. Leiden: TNO Kwaliteit van Leven, 2009

Vink, R., Rijnders, M., Buitendijk, S., Broerse, A. Korfker, D., Öry, F. (2010) Vroeg erbij. Vroegsignalering met de ALPHA-NL. Tijdschrift voor verloskundigen. KNOV. April 2010.

Vogels, A.G.C. (2008). The Identification by Dutch Preventive Child Health Care of Children with Psychosocial Problems: Do Short Questionnaires Help? Proefschrift. Leiden: TNO.

Vogels AG, Jacobusse GW, Hoekstra F, Brugman E, Crone M, Reijneveld SA. Identification of children with psychosocial problems differed between preventive child health care professionals. J Clin Epidemiol. 2008b;61(11):1144-1151.

Vogels AG, Crone MR, Hoekstra F, Reijneveld SA. Comparing three short questionnaires to detect psychosocial dysfunction among primary school children: A randomized method. BMC Public Health. 2009;9(1):489.

Vogels, T., S.A Reijneveld, E. Brugman, M. den Hollander-Gijsman, F.C. Verhulst, S.P.

Verloove-Vanhorick (2003). Detecting psychosocial problems among 5-6 year old children in Preventive Child Health Care. European Journal of Public Health, 13, 353-360.

Vogels AGC, Hilgersom MJC, Theunissen MHC, de Wolff MS, Reijneveld SA, eds. Pilot implementatie en validatie van de PSYCAT in de Jeugdgezondheidszorg. Leiden: TNO Kwaliteit van leven; 2010.

Vogels AGC, Jacobusse GW ,Reijneveld SA. An accurate and efficient identification of children with psychosocial problems by means of computerized adaptive testing. BMC Medical Research Methodology 2011, 11:111.

Vogels AGC, Siebelink BM, Theunissen MHC. de Wolff MS, Reijneveld SA (2011). Vergelijking van de KIVPA en de SDQ als signaleringsinstrument voor problemen bij adolescenten in de Jeugdgezondheidszorg. Leiden: TNO.

Wagenaar-Fischer, M.M., N. Heerdink- Obenhuijsen, M. Kamphuis, J. de Wilde (2007). JGZ Richtlijn Secundaire Preventie Kindermishandeling. Handelen bij een vermoeden van kindermishandeling. 2007.

Wolff de MS, Theunissen MHC, Vogels AGC, Reijneveld SA. Three questionnaires to detect psychosocial problems in toddlers: A comparison of the BITSEA, ASQ:SE and KIPPPI. Academic Pediatrics 2013;13:587–592.

ZonMw (2013). Programmeringsstudie.


Pagina als PDF